نورالأصفیاء

مسجدومجتمع فرهنگی،آموزشی وپژوهشی حضرت نورالأصفیاء عجل الله تعالی فرجه الشریف

نورالأصفیاء

مسجدومجتمع فرهنگی،آموزشی وپژوهشی حضرت نورالأصفیاء عجل الله تعالی فرجه الشریف

نورالأصفیاء
آخرین نظرات

درس های مهم عاشورا

يكشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۱، ۰۹:۴۳ ب.ظ
بسم الله ...


  فاعتبرو یا اولی الابصار
پس ای اهل بصیرت عبرت بگیرید (سوره حشر آیه 2)
  تجربه آموزگار بزرگی است که نخست امتحان می‏گیرد آنگاه درس می‏دهد
.

مطالعه تحلیلی و آموزنده حوادث تاریخ ، بسان چراغی است که در افق تنگ و تاریک ، حیاط انسان را از هزینه آموختن و سختی طریق بی نیاز ساخته و به سلامت به سر منزل مقصود و ساحل امن ، هدایت و رهنمون می‏سازد.
در فرازی از نامه 31 نهج البلاغه ، مولای متقیان حضرت علی علیه السلام خطاب به امام حسن مجتبی علی علیه السلام آمده است «.... وبه دلت با مطالعه تحلیلی مصیبت‏های ‏دنیا بصیرت بده و بترسان او را از حمله روزگار و زشتی و دگرگونیه شب‏ها و روزها »


حادثه عظیم عاشورای حسینی نیز یکی از تحولات مهم سیاسی – تاریخی بشریت و یکی از رویدادهای بی‏نظیر در تداوم خط رسالت پیامبران آسمانی است که باید به‏درستی تجزیه و تحلیل گردد و به‏خوبی مورد ارزیابی قرار گیرد و علل و انگیزه‏های ‏آن ، با روش‏های صحیح تحقیق ، کشف و شناسایی شود تا همواره بهترین الگو و عالی‏ترین سمبل آزادگی ، و روشن‏ترین راه آزادی باقی بماند و بشریت را به راه نجات ، امیدواری ، تکامل و رستگاری رهنمون گردد.



درس‏های مهم عاشورا که مردم نسبت به آن بیش‏تر شناخت دارند عبارت است از :

 1 – برای حفظ دین باید فداکاری کرد
 2- در راه قرآن باید از همه چیز گذشت
 3- در نبرد حق و باطل همه افراد اعم از کوچک و بزرگ، زن و مرد ، پیر و جوان با هم در یک صف قرار می‏گیرند .
4- جبهه دشمن با همه توانایی‏های ‏ظاهری بسیار آسیب پذیر است .
 5 – و ....
یکی از درس‏های مهم عاشورا که کم‏تر مورد توجه قرار گرفته است حضور و نقش انسان‏های بی بصیرت د راین حادثه بزرگ است ، بی‏بصیرت‏ها بدون این‏که بدانند فریب می‏خورند و درجبهه باطل قرار می‏گیرند .
چنان‏که در جبهه ابن زیاد کسانی بودند که فاسق و فاجر نبودند ولی فاقد بصیرت بودند . با مراجعه به تاریخ در می‏یابیم آن‏هایی که از بینش کافی بر خوردار نبوده‏اند مشکلات  زیادی ایجاد کرده‏اند ‏ . این عده در زمان رسول خدا متاثر از کفار قریش ، پیامبر را مورد آزار و اذیت قرار داده‏اند ‏ و در زمان امیر مومنان علی علی علیه السلام نیز هنگامی که دشمن ، قرآن بر سره نیزه کرد شمشیر کشیده‏اند ‏ و با شعار «لاحکم الا الله» گفتند: اگر مالک بر نگردد خون تو را می‏ریزیم .  اوج حرکت این عده در زمان ابا عبدالله الحسین علی علیه السلام نمایان می‏گردد و نتیجه آن شهادت امام و یاران صدیقش می‏باشند و تا به امروز چنین اتفاقاتی بسیار زیاد به وقوع پیوسته و کشور عزیزمان نیز تحت تاثیر چنین جریاناتی قرار گرفته است از آن جمله می‏توان به کودتای 28 مرداد سال 1332 اشاره کرد که طی آن دشمن با سوء استفاده از افراد بی بصیرت مانند شعبان بی‏مخ‏ها توانست به اهداف خود دست یابد (غلبه باطل بر حق البته به صورت موقت و ظاهری) وقتی صحبت از بی بصیرت‏ها می‏شود فکر فقط سراغ بی سوادها و مردم کوچه و بازار نرود بلکه نمونه‏های ‏زیادی در میان تحصیل کرده‏ها ‏و روشن فکرها وجود دارد که بدون آگاهی و بصیرت کافی دست به چنین اقداماتی زده‏اند ‏ .
مقام معظم رهبری در بحث عبرت‏های عاشورا دوعامل اصلی این‏گونه انحرافات و گمراهی‏ها ‏را با اشاره به آیه 59 سوره مریم چنین بیان می‏فرمایند :
فخلف من بعد هم خلف اضاعو الصلوه و التبعوا الشهوات فسوف یلقون غیبا
1. دور شدن از ذکر خدا که مظهر آن صلوه و نماز است یعنی فراموش کردن خدا و معنویت و جدا کردن حساب معنویت از زندگی و فراموش کردن توحید ، ذکر ، دعا ، توسل و طلب توفیق از خدای متعال
2 . اتبعو الشهوات : یعنی رفتن به دنبال شهوت رانی‏ها ‏و هوس‏ها ‏و در یک جمله دنیاطلبی و فکر جمع آوری ثروت و مال‏ اند‏وزی
لذا مردم ، مسئولین و دلسوزان باید نسبت به توطئه‏های ‏دشمن تحلیل صحیحی داشته باشند تا علاوه بر این‏که در توطئه‏ها‏ی دشمن گرفتار نشوند تا بتوانند به مقاومت اسلامی خود ادامه دهند .
سوال مهمی که ممکن است در ذهن مردم شریف مطرح شود این‏که در این مقطع زمانی دشمن برای جذب بی‏بصیرت‏ها ‏،چه برنامه‏هایی اجرا می‏کنند .

 

الف ) توطئه برای فریب افکار عمومی مردم

 1– تحقیر ملت شریف ایران
در طول 33 سال گذشته انواع و اقسام فیلم‏های ‏سینمایی ، مستند ... ساخته شده تا به مردم دنیا نشان دهند ، مردم ایران نه تنها عقب افتاده‏اند ‏ بلکه مخالف هرگونه پیشرفت و علم بوده و اینان دارای فرهنگ و آداب زشت و ناپسند هستند
از جمله در فیلم‏های« ‏300 ، پرسپولیس ، کشتی گیر ، توطئه و بدون دخترم هرگز »، این اهداف را دنبال می‏کنند .
2 – تغییر گفتمان 
تغییر نام دشمنان انقلاب از « ضد انقلاب » به « اپوزیسیون » و در حال حاضر به « فعال » از جمله مصادیق تغییر گفتمان دشمن در این شیوه می‏باشد .
دشمن زمانی که احساس کرد مردم از کلمه « ضد انقلاب » متنفرند اسم خود را به نام « اپوزیسیون » تغییر داد .
« اپوزیسیون » نه تنها بین مردم بلکه در میان نخبگان هم جا نیافتاد لذا مجددا ضمن تغییر نام ، اخیرا با پوشش « فعال حوزه سیاسی -اجتماعی -فرهنگی -» فعالیت خود را ادامه داده است. افعال اولیه به ظاهر عادی می‏باشد ولی ارتباطات این اقدامات و نتیجه گیری آن مجرمانه و در راستای اهداف بیگانگان می‏شود .
باید توجه داشت که نباید این افراد را با کسانی که با نیت پاک در راستای اصلاح امور در عرصه‏های ‏مختلف فعالیت می‏کنند اشتباه گرفته شوند.
3 – استفاده از تابلوهای زیبنده و فریبنده مانند آزادی، دموکراسی حقوق بشر ، حقوق اقلیت‏ها ‏و هر حقوقی که عده‏ای را با خود همراه کند .
هر چند مردم به طور مکرر تناقص در حرف و عمل این مدافعان دروغین بشر را دیده‏اند ‏ ولی بی‏بصیرت‏ها ‏باز با تغییر گفتمان و ادبیات جدید تحت تاثیر قرار می‏گیرند.
4- مبارزه با تروریسم یا فریب افکار عمومی
استکبار در این شیوه جهت رسیدن به اهداف خود، ابتدا مارک تروریسم به مخالفان خود میزند، تا حریف را تخریب نمایند چراکه پس از تخریب دیگر کسی جرات نکند از ان حمایت نمایند انگاه هر گونه   اقدام را برای خود ، مشروع  می‏داند .
 نمونه بارز آن را می‏توان امروزه   در ارتباط با مبارزه فلسطینیان و حزب الله ، سوریه و ... مشاهده کرد که در تبلیغات آنان به عنوان حامی تروریسم معرفی می شوند ‏ و در مقابل رژیم اشغالگر قدس با همه جنایاتی که انجام می‏دهد مدافع حقوق بشر معرفی  می‏گردد.
5- ایجا د تفرقه
سیاست قدیمی انگلیس‏ها که هنوز هم از آن استفاده می‏شود درجمله « تفرقه بینداز و حکومت کن » خلاصه می‏گردد .
تفرقه بین اقوام و مذاهب مهم‏ترین ابزار موفقیت دشمنان هر ملت است . کشور ایران بلحاظ دارا بودن اقوام متعدد و مذاهب گوناگون از این حیله دشمن استثنا نمی‏شود .
6- تشکیک در عقاید اسلامی
در این روش دشمن این‏گونه القا می‏کند که اسلام با روح پیشرفت‏های قرن 21 سازگاری ندارد . این تهمت از سوی دشمن در حالی دنبال می‏شود که انتشار چند خبر پیرامون دست‏اوردهای فرزندان این مرز و بوم دشمن را رسوا نمود. پیوستن ایران به کشورهای دارای فناوری چرخه سوخت هسته ای، دستیابی دانشمندان ایرانی به سلول‏های ‏بنیادی ، نانو تکنولوژی – هوا فضا و ... از جمله این اخبار محسوب می‏گردد .
لذا دشمن با اتهام (تلاش ایران برای دست یابی به سلاح هسته‏ای ) افکار مردم جهان را منحرف کرد و باز بی‏بصیرت‏ها ‏در ادامه استکبار قرار گرفته‏اند ‏ .
یکی از مهم‏ترین ابزارهای استکبار برای فریب افکار عمومی ده‏ها ‏کانال تلویزیونی ماهواره‏ای و تعداد زیادی کانال‏های رادیویی می‏باشد .
7 – تشدید تحریم اقتصادی .
امروز پیوند بین ملت و نظام جمهوری اسلامی بی نظیر است دشمن و در راس آن استکبار جهانی تلاش می‏کنند  با فشارهای گوناگون به‏خصوص مسائل اقتصادی مردم را از نظام جدا کنند و در پی آن انتقام خود را از مردم بگیرد. حضور کشورهای زورگو در کشورهای دیگر بجز کشتار مردم و تخریب کشور‏ها ‏چیز دیگر به همراه نداشته است .


ب ) توطئه برای جذب و بهره برداری برای خواص جامعه

در این شیوه دشمن با استفاده سوء از مراکزی چون ، سازمان‏های بین‏المللی و مراکز علمی و دانشگاهی ، جشنواره و همایش‏های علمی ، خیریه‏ها ‏و بنگا‏های ‏اقتصادی و از این دست گونه سعی می‏کنند به اهداف خود نائل گردند چرا که این مراکز از جمله مراکزی بشمار می‏روند که هر کس بخواهد پیشرفت کند یا با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار نماید مجبور است از این مکان‏ها ‏استفاده نماید .
واضح است از مراکز فوق معمولاً نخبگان، اساتید، دانشگاه، روشنفکران ، هنرمندان، رجال سیاسی و نویسندگان استفاده  می‏کنند.
دشمن در مقابل ، ملت‏های ‏آزادی خواه و دولت‏های ‏مستقل با در پیش گرفتن روش‏های ‏ جدید و جاسوسی کلاسیک، هنگام شرکت خواص در بعضی مجامع بین‏المللی با پوشش سفارش پروژه‏های ‏تحقیقاتی، بورس تحصیلی، استفاده از فرصت مطالعاتی، عقد قراردادهای تجاری و حتی بازدیدهای توریستی افراد موثر و دارای دست‏رسی را نشان و با ترفند‏های ‏ خاص با پوشش کاملاً علمی و شبه قانونی دارد اقدام به بهره برداری در راستای اهداف شوم خود  می‏کند. این در حالی است که گزینه‏های ‏ جذب شده در مراحل ابتدایی نمی دانند عامل یک سرویس اطلاعاتی شده‏اند ‏.
تعطیلی سفارت امریکا و رژیم اشغالگر قدس   یکی از اقدامات شایسته‏ایی بود که در اوایل پیروزی انقلاب انجام پذیرفت . زیرا این مراکز به واقع لانه جاسوسی و مرکز توطئه بوده‏اند ‏ . در حال حاضر نمی‏توانند تحلیل‏های ‏ واقعی از داخل کشور ایران داشته باشند .
از طرفی برخورد وزارت اطلاعات با جواسیس آمریکایی و رژیم اشغالگر قدس مزید علت شده و کسب اطلاعات از اوضاع داخل کشور برای آن‏ها بسیار دشوار گردیده لذا روی آوردن ان‏ها به اساتید و روشنفکران ایرانی تنها راهی است که بدان متوسل شده‏اند ‏ تا اطلاعات و اقدامات خود را جهت برخورد با مردم آزاده ایران تکمیل کنند.
بر خلاف جبهه   سخت فیزیکی، فرماندهان این نوع جنگ‏ها ‏، یونیفورم (لباس رزمی) به تن ندارند و اگر با بصیرت نگریسته نشود باور نمی‏کنیم آن‏ها فرماندهی یک حمله را به عهده گرفته باشند.
پس از این‏که از میان مدعوین حاضر همایش‏ها‏، ‏جشنواره‏ها، یا مراکز علمی افرادی شناسایی شدند و در ارزیابی اولیه به این نتیجه رسیدند که این اشخاص دست‏رسی لازم و زمینه مناسب را دارا  می‏باشند   با ابزارهایی که در اختیار دارند آن‏ها را توانمند  می‏کنند. از جمله ابزار‏های مورد ‏استفاده سرویس‏ها  را می‏توان به: رسانه‏ها ‏، دعوت به جلسات مهم ، اهدای جوایز بین‏المللی ، مانند جایزه صلح نوبل ، طرح آن‏ها به عنوان صاحب نظر و مدافع حقوق بشر نام برد. سپس نظرات مورد خود به آن‏ها القا  می‏کنند و از زبان این افراد، مطالب را به جامعه هدف منتقل  می‏گردد.


http://vaja.ir/Public/Picture/ShowPicture.aspx?ID=9db7b480-402c-48c2-810d-52beaea00194

ج ) چرا استکبار علیه ایران اسلامی توطئه  می‏کند

سوال دیگری که ممکن است در ذهن مردم ایجاد شود این که چرا استکبار علیه نظام و مردم ما توطئه  می‏کند؟
طی پاسخی کوتاه می‏توان گفت: زیرا انقلاب اسلامی ایران مبتنی بر گسترش عدالت،کفر ستیزی،مبارزه باور مداری و هدف آن تحکیم ارزش‏های ‏الهی می‏باشد.
این نوع تفکر و بینش و اعتقاد، حیات و منافع استکبار را به خطر انداخته است لذا استکبار همه تلاش خود را انجام می‏دهد تا شرایط را به قبل از سال 1357 برگرداند . دشمن برای خروج از این دایره به خصوص پس از شکست در حملات نظامی چاره‏ایی جز پذیرش شکست در این بن بست نداشته و با این هدف ، امروز توطئه‏هایی که اشاره شد را با روش‏ها ‏و شگردهای جدید را راه‏اند‏ازی کرده است. که به دنبال این نیرنگ، لشکرکشی جدید دشمن که دیگر شکل نظامی نخواهد داشت ، ادامه دارد.
اگر از علل عدم موفقیت دشمن در توطئه‏ها ‏علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران سوال شود  می‏توان در پاسخ به این سوال علل مختلفی را اشاره نمود ولی رمز موفقیت ملت ایران در مقابله با توطئه‏های ‏دشمن ، وحدت، همبستگی و مقاومت مردم در حول محوری مقدس و بالنده چون امامت  و ولایت فقیه بوده و هست.
با مراجعه به تاریخ ادیان الهی حرکت پیامبرانی مانند ابراهیم برابر نمرود ، موسی برابر فرعون ، پیامبر اسلام حضرت محمدصلی الله علیه وآله در مقابل جهالت و نادانی ابوسفیان گویای واقعیت‏ها می‏باشند. که علی رغم عظمت قدرت ظاهری مخالفان  و دشمنان ، عاقبت پیروزی از آن منادیان حق شده است.  

منبع : سایت وزارت اطلاعات

۹۱/۰۹/۲۶
منتظران ظهور/ مجتبی دهقانی پوده

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">