چرا حضرت فاطمه سلام الله علیها زهرا نامیده شد

از امام عسکری علیه السلام در کتاب بحارالانوار روایت شده است: «لِمَ سُمّی زهرا»؛ چرا صدیقه طاهره سلام الله علیها زهرا نامیده شد، چون زهرا یعنی درخشان، نورانیتی که روشن میکند.
علما و اساتید اخلاق بسیاری درباره شخصیت و جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها سخن گفتهاند و در واقع همه ما انسانهای به اندازه درک و ظرفیتی که داریم از دخت رسول اکرم سلام الله علیها سخن میگوییم، اما برای شناخت این بانوی بزرگوار بهتر است از شخص پیامبرصلی الله علیه وآله و اهل بیت علیهمالسلام کمک بگیریم.
آیتالله سیدمحمد ضیاءآبادی از جمله اساتید اخلاق شهر تهران است که بر همین مبنا به توصیف جایگاه والای حضرت زهرا سلام الله علیها پرداخته است که در ادامه میآید:
حضرت رسول صلی الله علیه وآله درباره صدیقه طاهره سلام الله علیها میفرماید: «لَوْ کَانَ الْحُسْنُ (هَیْئَةً لَکَانَتْ) فَاطِمَةَ»؛ اگر بنا بود تمام زیباییها از جمله زیبایی صورت، سیرت، عقل، فکر و اخلاق و ... خلاصه شود و به صورت شخصی در آید آن شخص حضرت زهرا سلام الله علیها بود، البته آن حُسنی که رسول خداصلی الله علیه وآله بخواهد روی آن تکیه کند و به نظر ایشان زیبا بیاید.
بنابراین اگر قرار بود تمام زیبایی عالم به تمام معنا تجلی پیدا کند فاطمه سلام الله علیها بود و بلکه بالاتر از آن. چرا که صدیقه طاهره سلام الله علیها در وصف گنجانده نمیشود.
«إِنَّ فَاطِمَةَ ابْنَتِی خَیرُ أَهْلِ الْأَرْضِ عُنْصُراً وَ شَرَفاً وَ کَرَماً» دختر من فاطمه بهترین مردم روی زمین، عنصراً و شرفاً و کرماً است.
*چرا حضرت زهرا الله علیها زهرا نامیده شداز امام عسکری علیه السلام در کتاب بحارالانوار روایت شده است: «لِمَ سُمّی زهرا»؛ چرا صدیقه طاهره الله علیها زهرا نامیده شد، چون زهرا یعنی درخشان، نورانیتی که روشن میکند.
چرا زهرا الله علیها زهرا است؟ سمیّت فاطمة الزّهراء فقال کان وجهها یظهر لامیرالمؤمنین علیه السلام من اوّل النّهار کالشمس الضّاحیة و عند الزّوال کالقمر المنیر و عند غروب الشمس کالکوکب الدُّری.
ایشان روزی سه جلوه داشت؛ حضرت زهرا الله علیها برای امیرالمؤمنین علیه السلام در اوّل روز جلوهای مانند آفتاب تابان، هنگام زوال خورشید جلوهای مانند ماه تابان، هنگام غروب آفتاب هم جلوهای داشت مانند ستاره فروزان!
این حدیث نکتهای دارد؛ آیا به حسب ظاهر میگوییم میدرخشید و جلوهای داشت؟!
کسی که برای حضرت امیر علیه السلام جلوه کند چگونه باید باشد، نور ظاهری نیست که باید دلربایی کند، یعنی وقتی حضرت زهرا الله علیها مقابل امیرالمؤمنین علیه السلام جلوه میکند، گویی پردههایی کنار میرود و حقایقی از این راه برای مولا مکشوف میشود.
ما چه میدانیم چه استبعادی دارد؛ ذات حضرت حق، راههای گوناگونی برای رسیدن امام علی علیه السلام به حقایق عالیه دارد، شاید یکی از این راهها جلوه حضرت زهرا الله علیها باشد، زن مقابل شوهرش باید خود را بیاراید تا از او دلربایی کند، حضرت زهرا الله علیها نیازی به این ندارد که صورت یا لباس خویش را بیاراید، چرا که نه چشم علی علیه السلام با این جلوهها خیره میشود و نه شأن زهرا الله علیها به این کیفیت است.
آرایش صدیقه طاهره الله علیها آرایشی روحی، معنوی و متعارف آسمانی است که شاید در هر روزی مولی المتقین علی علیه السلام از هر جلوه زهرا سلام الله علیها حقایقی برای ایشان کشف میشد و ما اصلاً نمیتوانیم آن را درک کنیم.
انتهای پیام/خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس