پوشش دینی، پیام عفت، شخصیت و خداترسی زن مسلمان
سه شنبه, ۵ دی ۱۳۹۱، ۰۷:۴۸ ق.ظ
بسم الله ...
در صدف حجاب
زن از دیدگاه اسلام دارای شخصیتی شایسته و رسالت و موقعیتی الهی است که میتواند مدارج کمال را طی کرده، مراتب عالی انسانیت را باز یابد و مصداق تحقق فلسفه خلقت یعنی خلیفگی خدا شود. وجود زن زینتبخش آفرینش انسان است و افق روح او تجلیگاه رحمت. دامنِ زن مدرسه بشر است و کمال مرد بدون او ممکن نیست. زن مظهر ظرافت و جمال آفرینش است.اصلاح جامعه در گرو تقوای زن، و محیط خانواده محل درس اوست و بر همین اساس زن مربی بشر است و میتواند با تربیت فرزندی، امتی را رهایی بخشد. جایگاه والای این گوهر آفرینش اقتضا دارد که در صدف حجاب قرار گیرد تا ارزشهای او حفظ شود و این است فلسفه پوششی که خدای حکیم برای انسان واجب کرده است.
پیام عفت
بی تردید، پوشش دینی، پیام عفت، شخصیت و خداترسی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنین بانویی چشم طمع نخواهند داشت که پاکی و نجابت او را میستایند. از طرفی بدن او در سایه حجابی که دارد از چشم نامحرم پوشیده خواهد بود. در این صورت است که زن در سنگر حجابِ خود از تیر نگاههای زهرآلود و سخنان آزاردهنده و برخوردهای اراذل جامعه مصون خواهد بود و امنیت و آرامش درونی او برقرار خواهد شد.جسم فروپوش چو دُر در صدف
تا نشوی تیر نگه را هدف
قرآن کریم نیز در این باره چنین فرموده است: «ای پیامبر، به زنان و دخترانت و زنهای مؤمن بگو خود را با ساتری بلند بپوشانند که این پوشش برای آنکه به عفت شناخته شوند بهتر است تا (از تعرض هوسرانان) آزار نبینند».
سیره عملی زنان مسلمان در مورد حجاب
از زمان نزول آیات وجوب حجاب، زنان مسلمان در رعایت این قانون الهی نهایت تلاش خود را به کار برده اند و این شیوه نیکو همچنان در بین زنان مسلمان استمرار دارد. دستور اسلام در بین زنان تحوّلی چشمگیر ایجاد کرد. ام سلمه، همسر پیامبر، در مورد این تحوّل ـ که با ستایش او از زنان انصار همراه است ـ چنین میگوید: مرحبا به زنان انصار! همین که آیه سوره احزاب نازل شد یک نفر از آنان دیده نشد که چون گذشته بیرون بیاید.حجاب برتر
چادر بارزترین نمود حجاب اسلامی در عصر حاضر است که ریشه در قرآن و سیره اهل بیت به ویژه فاطمه زهرا علیهاالسلام دارد. پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم چادر را به عنوان یکی از اقلام نوزده گانه ضروری جهیزیه برای دخترش زهرا قرار داد. چادر مشکی بهترین و سالمترین پوشش زن مسلمان است که سراسر حجم بدن او را با وقاری خاص و یکنواخت میپوشاند. از همین رو چادر حجاب برتر و کاملترین نوع پوشش زن مسلمان است. قرآن کریم میفرماید: «ای پیامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمن بگو خود را با «جلباب» بپوشانند.اکثر مفسران و لغویان جلباب را به معنای چادر و عبا معنا کردهاند. بنابراین، توصیه بزرگان دین و پیش از همه قرآن کریم بر استفاده از چادر نشان دهنده آثار و امتیازات فراوان این پوشش شکوهمند است. چادر دارای بیشترین بار فرهنگی حیا و عفاف است که بیش از هر پوششی دست رد بر سینه نامحرم میزند، و بزرگواری و تواضع زن را در برابر احکام اسلام و ارزشهای اخلاقی آشکار میسازد.پوشش کامل
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم علاوه بر تأکیداتی که بر رعایت حجاب داشته اند، با ارائه راهکارهایی، جامعه اسلامی را به سوی تهذیب و پاکی رهنمون شدهاند؛ به عنوان نمونه، روزی اسما دختر ابوبکر ـ که خواهر زن پیامبر بود ـ با لباس نامناسبی به خانه پیامبر آمد، پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم روی خود را از او برگرداند و فرمود: ای اسما، زن وقتی به حد بلوغ رسید نباید جایی از بدن و اندامش دیده شود، مگر صورت و دستها.رابطه حیا و حجاب
حیا عامل بازدارندهای است که موجب پایبندشدن انسان به قوانین دین میشود. حیا عامل حفظ دختران و پسران از تن دادن به انحرافها و آسیبهای اجتماعی است. امام صادق علیه السلام فرمود: «بعضی از مردم اگر حیا نداشتند، حق پدر و مادر و حق ارحام و بستگان خود را رعایت نمیکردند و اگر حیا و ترس از ملامت مردم نمیبود، هیچ امانتی را به صاحب آن بر نمیگرداندند و از هیچ فحشا و بیعفتی چشم پوشی نمیکردند».بیحجابی، عامل طلاق و جدایی
آمارهای قطعی و مستند نشان میدهد که با افزایش بیحجابی در جهان، طلاق و ازهمگسیختگی خانواده در دنیا مدام رو به افزایش است؛ چرا که به قول باباطاهر «هر آنچه دیده بیند، دل کند یاد» و هر آنچه دل از آن یاد کند به هر قیمتی که باشد در پی آن خواهد رفت. ولی در محیطی که فرهنگ حجاب و عفاف، مطرح است، همسران، متعلق به یکدیگرند و احساسات و عواطفشان مخصوص یکدیگر است و پیوندهای قلبی عمیق و مستحکم در خانواده حاکم است.کیفیت حجاب
پوشش واقعی پوششی است که بدن انسان را از نامحرمان بپوشاند و نازک و بدننما نباشد. امام علی علیه السلام فرمودند: «از لباس نازک بپرهیزید؛ زیرا کسی که لباسش نازک است ایمانش هم ضعیف و کمرنگ است».اختلاط از منظر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم
اسلام در عین این که به زنان، اجازه شرکت در اجتماع را میدهد، از اختلاط با مردان نهی فرموده است. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در زمان حیات خویش دستور داد که برای زنان، درِ ورودی جداگانهای به مسجد النبی بسازند که هنوز هم به نام «باب النساء» خوانده میشود. پیغمبر صلی الله علیه وآله وسلم همچنین دستور داد که شب هنگام پس از اتمام نماز، ابتدا زنها و سپس مردها از مسجد خارج شوند و در مسیر کوچه و خیابان، زنان از کنار، و مردان از وسط حرکت کنند. روزی رسول خدا دید مردان و زنان با هم از مسجد بیرون آمدند. خطاب به زنها فرمود: «بهتر است که شما صبر کنید تا مردها بروند، سپس شما بروید».تفاوت عفاف و حجاب
ما پیوسته سخن از حجاب گفته یا شنیده ایم، ولی مسئله اصلی و بنیادین، عفت است. عفت فراتر و برتر از حجاب است. حجاب، همان پوشش ویژه و عفت، گونهای خصلت و بینش و منش است. حجاب، پوششی بیرونی است، ولی عفت، هم پوشش بیرونی و هم پوشش درونی است. حجاب میتواند ریایی، تحمیلی یا ظاهری باشد، ولی عفت، خصلت و ارزشی اختیاری است. عفت، نمودهای گوناگونی دارد؛ از جمله: عفت در نگاه، عفت در سخن، عفت در شهوت و... ممکن است کسی حجاب مناسب داشته باشد ولی در نگاه یا سخن گفتن عفت نداشته باشد که این خود نمونه حجاب بدون عفت است. بنابراین برای سالمسازی جامعه باید به دنبال عفت عمومی باشیم تا حجاب آگاهانه گسترش یابد.عفاف از دیدگاه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم که از وی به عنوان مظهر عفاف یاد میکنیم، تلاش بسیاری برای حاکمیت عفاف و پاکدامنی کرد تا جامعه ای بسازد که در آن، عفاف و پاکی، ارزش، و بیعفتی، ضدارزش به شمار آید. پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در جریان بیعت با زنان مکه از آنان پیمان گرفت که پاسدار پاکدامنی و عفاف باشند و فرمودند: «زنان با مردان نامحرم نباید در خلوت بنشینند». از این رو وقتی به پیامبر خبر رسید که در مدینه دو نفر با نامهای «هبت» و «ماتع» ـ که از افراد هرزه هستند ـ نزد مردان نشسته، از اوصاف زنان و لباسهای آنان حرف میزنند و با سخنان شهوت انگیز هوسهای آلوده را تحریک، و به حریم عفاف تجاوز میکنند، آنها را احضار و به محلی به نام «العوایا» تبعید کرد؛ به گونهای که آنها فقط روزهای جمعه برای خرید غذا و لوازم ضروری به مدینه میآمدند و سپس به تبعیدگاهشان باز میگشتند.حیا و پاکدامنی از منظر امام علی علیه السلام
امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام حیا و عفت را از صفات و دستآوردهای ایمان میشمارد و از سجایای آزادگان و رسمهای نیکان میداند. حضرت میفرمایند: «حیا و پاکدامنی، نشانه آزادگی و جوانمردی و لازمه ایمان است»عفاف از منظر امام خمینی رحمه الله
امام خمینی رحمه الله طی سفارشهای متعدد درباره عفاف، زنان جامعه اسلامی را به تبعیت از حضرت زهرا علیهاالسلام فراخوانده، میفرمایند: «بانوان محترم ایران ثابت کردند که در دژ محکم عفت و عصمت هستند و جوانان صحیح و نیرومند و دختران عفیف و متعهد، به کشور تسلیم خواهند کرد و هیچگاه در آن راههایی که قدرتهای بزرگ برای تباه کردن کشور، پیش پای آنها گذاشته بودند، نخواهند رفت».«زنها باید در میدان زهد و تقوا و عفاف و تحصیل و مجاهده و دفاع از اسلام، از حضرت زهرا علیهاالسلامتبعیت کنند».
بهترین نوع حجاب در نگاه رهبر معظم انقلاب
مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، مدظله العالی، درباره عدم رعایت شئون زن فرموده اند: «آیا جنایتی از این بزرگتر نسبت به زن هست که زن را با آرایش، مد، و جلوه گری زیورآلات سرگرم کنند و از او به عنوان یک ابزار و وسیله استفاده کنند؟ امروز سر و سینه را از زیورآلات پرکردن و آرایش و مد و لباس را بت خود قرار دادن برای زن انقلابی مسلمان ایران ننگ است چادر بهترین نوع حجاب و نشانه ملی ماست».تاریخ بی حجابی
اکثر قریب به اتفاق زنان کشورها و مذاهب مختلف تا قبل از نوزایی (رنسانس) دارای حجاب بودهاند. پس از دوران نوزایی و انقلاب علمی صنعتی و نیز جنگ جهانی دوم به تدریج زمینه لازم در اروپا فراهم آمد و با وقوع نهضت به اصطلاح آزادی زنان (!) کنار گذاشتن حجاب تشویق شد.حجاب و مبارزه با تهاجم فرهنگی
غرب که خود در آتش فساد و تباهی میسوزد و در آستانه نابودی کامل است، سعی جدی در به تباهی کشاندن جوامع اسلامی دارد تا از این طریق به اهداف شوم استعماری خود دست یابد. از این رو حجابْ ستیزی از اهداف مهم تهاجم فرهنگی غرب به شمار میرود. پوشش دینی همواره آماج تیرهای زهرآگین فرهنگی دشمنان اسلام قرار گرفته است. آنان همواره در برداشتن خاکریز بزرگ حجاب جدیت کامل داشتهاند؛ زیرا پوشش دینی را سدی بزرگ در برابر تهاجم فرهنگی خویش میدانند که آنها را از نیل به مطامع فرهنگی و اقتصادیشان باز میدارد. اگر قلعه مستحکمِ حجابِ زنِ مسلمان فتح شود، راه بردگی جامعه اسلامی هموار خواهد شد. این است که میبینیم زنان مسلمان هرگز خود را تسلیم اهداف شوم استعمار نمیکنند؛ بلکه به عنوان نیروهای فرهنگی همواره سدی محکم در برابر آنان پدید آورده اند؛ به گونه ای که امروزه پوشش دینی پادزهر تهاجم فرهنگی غرب تلقی میشود.سایت راسخون . بخشی از مقاله آقای عبدالطیف نظری
۹۱/۱۰/۰۵